Valori nutriţionale

Quinoa este o sursă importantă de proteine, fibre, fier, cupru, tiamina şi vitamina B6. Este de asemenea o sursă excelentă de magneziu, fosfor, folati. Potrivit unui studiu din 2017,  quinoa conţine mai multe proteine şi are o cantitate echilibrată de amino acizi, comparativ cu alte tipuri de cereale pe care oamenii le consuma pentru aportul de macronutrienti. Nutriţional, quinoa este mai asemănătoare cu proteinele din lapte decât cu alte cereale, precum grâu, orz sau porumb. De asemenea, depăşeşte alte cereale la cantităţile de fibre, lipide, calciu, fier, zinc, fosfor şi vitaminele B1, B2, B6, C şi E pe care le conţine.

Quinoa, care este de fapt o pseudo-cereală (o sămânţă preparată şi consumată precum o cereală) este foarte simplu de inclus în dietă. Pe lângă calităţile nutriţionale, quinoa este gustoasă, versatilă şi poate fi adăugată uşor în diferite preparate culinare.

Conţinut bogat de fibre

O altă calitate importantă pe care o are quinoa este conţinutul ridicat de fibre. Quinoa are de trei ori mai multe fibre decât alte cereale. Fibrele sunt excelente pentru tratarea constipaţiei. De asemenea, fibrele joacă un rol important în tratarea bolilor de inimă reducând tensiunea arterială şi riscul apariţiei diabetului. Fibrele mai contribuie la scăderea nivelului de colestelor şi glucoză, scad riscul apariţiei hemoroizilor şi nu în ultimul rând ajuta la pierderea kilogramelor în plus.

Nu conţine gluten

Cei care urmează dieta fără gluten, în special persoanele care suferă de boala celiacă – o intolerantă severă la gluten, pot include fără probleme quinoa în alimentaţie. Într-o dietă fără gluten este destul de complicat să existe toţi nutrienţii esenţiali de care organismul are nevoie pentru a funcţiona normal şi a se menţine sănătos. Nutrienţi precum fier, calciu, fibre, niacina, folati, lipsesc din dietele fără gluten, dar pentru că quinoa nu conţine gluten poate fi o alegere perfectă pentru cei care urmează acest plan personalizat.

Sursă bogată în proteine

Proteină este alcătuită din amino acizi, dintre care nouă sunt esenţiali pentru că organismul uman nu îi poate produce şi este nevoie să îi obţină prin hrană.

Atunci când un aliment conţine toţi cei nouă amino acizi atunci acesta este o proteină completă. Unele nu conţin însă o cantitate suficientă dintr-un amino acid esenţial, numit lysina. Quinoa este o excepţie însă, pentru că toţi amino acizii se găsesc în cantităţi suficiente, făcând-o să fie astfel o sursă foarte bună de proteine. Quinoa conţine mai multe proteine şi de mai bună calitate decât cele mai multe cereale.

Are indice glicemic mic

Quinoa are un indice glicemic mic fiind  astfel o alegere bună a celor care suferă de diabet. Însă nu doar cei care suferă de o astfel de afecţiune consuma cu precădere aceasta cereală. Având un indice glicemic mic, quinoa mai este consumată şi pentru că ajută la scăderea şi menţinerea greutăţii, prin controlul apetitului, reduce insulinorezistenţa, previne apariţia afecţiunilor cardiovasculare.

Bogată în minerale importante

Quinoa este bogată în minerale importante fiind recomandată cu atât mai mult în cazul persoanelor care suferă de lipsa unor minerale esenţiale pentru un organism sănătos. Quinoa conţine fier, cupru, calciu, potasiu, magneziu, zinc, mangan, fosfor. În special, quinoa este deosebit de bogată în magneziu, o ceaşcă de quinoa reprezentând aproximativ 30% din doză zilnică recomandată. Studiile au arătat că deficienţa de magneziu poate fi extrem de periculoasă fiind legată de apariţia unor afecţiuni precum tensiune arterială, boli cardiovasculare, diabet de tip 2 şi migrene, de aceea este important ca oraganismul să primească constant inclusiv cantitatea de magneziu necesară pentru a evita astfel de probleme medicale. Iar quinoa este o sursă foarte bună de minerale importante, printre care şi magneziu.

Susţine buna funcţionare a metabolismului

Datorită conţinutului nutriţional, quinoa contribuie şi la îmbunătăţirea metabolismului sau la menţinerea bunei funcţionări a acestuia.  Studiile au arătat că folosind quinoa în loc de pâine sau paste fără gluten scade semnificativ nivelul zahărului din sânge, a insulinei şi nivelul trigliceridelor.

Sursă bogată de antioxidanţi

Quinoa este o sursă bună de antioxidanţi în comparaţie cu alte cereale care se consuma în dietele fără gluten. Majoritatea produselor fără gluten constau în porumb, orez şi faină de cartofi. Acesta furnizează însă o cantitate mai mică de nutrienţi decât produsele obţinute din quinoa, cum este faină de quinoa.

Quinoa conţine o cantitate semnificativă de vitamina E, care este un compus antioxidant ce ajută la reducerea riscului de apariţie a unor boli de inimă sau afecţiuni la nivelul ochilor. Permanent apar noi studii şi cercetări care vin să confirme beneficiile asupra sănătăţii ale consumului adecvat de cereale intregrale şi capacitatea lor antioxidanta.

Beneficii antiinflamatoare

Quinoa la fel ca şi alte cereale integrale ajuta la scăderea riscului apariţiei unor inflamaţii periculoase. Acestea contribuie la producerea unor bacterii prietenoase în intestin, având un rol important în prevenirea obezităţii, inflamaţiilor şi altor afecţiuni. Quinoa este recunoscută pentru conţinutul ridicat de nutrienţi anti-inflamatori incluzând acizii fenolici, polizaharidele peretelui celular şi substanţele nutritive din familia vitaminei E, cum ar fi gama-tocoferolul.

Contra indicaţii şi riscuri

Există câteva riscuri asociate consumului de quinoa. Seminţele de quinoa sunt acoperite cu saponine, substanţe chimice concepute pentru a proteja plantele de bolile provocate de ciuperci, bacterii şi virusuri. Saponinele pot avea un gust amar, de aceea quinoa trebuie clătită foarte bine în apă rece înainte de a fi preparată. În anumite cazuri, saponinele pot provoca mai mult decât un gust amar în gură. Din cauza acestor substanţe chimice pot apărea iritaţii la nivelul stomacului şi chiar distrugerea intestinului subţire. Conţinutul mare de fibre din quinoa poate provoca de asemenea probleme la nivelul stomacului.

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-quinoa

https://www.medicalnewstoday.com/articles/274745

https://www.livescience.com/50400-quinoa-nutrition-facts.html

https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-quinoa