Bautura de migdale: nutritie, beneficii pentru sanatate & remedii

Bautura de migdale este bogat in nutrienti sanatosi, insa, in comparatie cu migdalele crude, este mai hidratant si ii lipsesc o mare parte din fibre. Cu toate ca studiile legate de efectele benefice ale bauturii de migdale nu sunt inca finalizate, rezultatele obtinute pana in prezent dovedesc ca bautura de migdale este un aliment sanatos care merita introdus in alimentatie.

Introducere

Bautura de migdale se poate gasi in majoritatea supermarketurilor, la sectiunea cu alimente sanatoase, bio sau ecologice, fiind foarte usor de facut si acasa. Bautura comerciala de migdale se poate gasi intr-o varietate de marci si arome. Din motive de sanatate, cel mai bine este sa optati pentru versiunea care nu contine zahar adaugat.

Ce este bautura de migdale?

Bautura de migdale se obtine prin amestecare migdalelor cu apa, mixarea lor si strecurarea amestecului pentru a indeparta partile solide. Acesta se poate obtine si prin a adaga apa la untul de migdale.

Bautura de migdale are o aroma placuta si o textura cremoasa, fiind asemanator cu laptele obisnuit. Din acest motiv, bautura de migdale este o alegere populara printre vegani si persoanele cu intoleranta la lactoza.

Studiile au legat migdalele intregi de o serie de beneficii pentru sanatate, insa multe dintre acestea nu se pot aplica bauturii de migdale care este obtinuta in general din migdale fara piele. Totodata, prin eliminarea partii solide a migdalelor, se pierde o mare parte din fibre si din antioxidanti. In plus, bautura de migdale are un adaos mare de apa, ceea ce face ca nutrientii sa fie mai putin concentrati decat in migdalele intregi.

Valori Nutritionale

Concentratia de nutrienti din bautura de migdale depinde de cat de multe migdale au fost utilizate in procesul de productie, cantitatea de apa folosita si adaosul de vitamine sau minerale

Cu toate ca nu se poate compara cu laptele de vaca, bautura de migdale este hranitoare, iar daca se completeaza cu adaosuri de vitamina D, calciu sau proteine, devine asemanator cu laptele clasic. Cu toate acestea, bautura de migdale este bogata in vitamine si minerale, fiind recunoscuta pentru aportul mare de vitamina E, care nu este prezenta in laptele de vaca.

O cana de bautura de migdale contine 39 de calorii (fata de 102 cate sunt intr-o cana de lapte de vaca), 1.55 grame de proteine (fata de 8.22 grame), 2.88 grame grasimi (fata de 2.37 grame), 1.52 grame carbohidrati (fata de 12.18 grame), 49% din doza zilnica recomandata de vitamina E (fata de 0%), 11% din doza zilnica recomandata de tiamina (fata de 3%), 7% din doza zilnica recomandata de riboflavina (fata de 27%), 5% din doza zilnica recomandata de magneziu (fata de 8%).

Unele dintre mineralele din bautura de migdale nu sunt absorbite la fel de bine precum cele din laptele de vaca. Acest lucru se datoreaza faptului ca migdalele contin acid fitic, un antinutrient care reduce absorbtia de fier, zinc si magneziu.

Beneficii pentru sanatate & Remedii

Cu toate ca nu poate egala lapte de vaca, bautura de migdale este o sursa bogata de vitamina E, nu contine lactoza si se poate consuma si de vegani si vegetarieni. Totodata, are cateva beneficii care merita trecute in revista:

Este saraca in calorii - Cu toate ca migdalele contin 50% grasimi si au un continut ridicat de calorii, bautura de migdale este o bautura cu putine calorii. Acest lucru inseamna ca poate fi consumat fara sa creeze probleme pentru cresterea in greutate. De asemenea, este bogat in nutrienti, furnizand o cantitate considerabile in raport cu numarul mic de calorii.

Nu creste glicemia - Daca nu este indulcita, bautura de migdale poate fi consumata si de persoanele cu diabet. Pe de alta parte, bautura de migdale are un continut redus de carbohidrati, fiind bogata in grasimi si proteine. Din acest motiv, consumul de bautura de migdale nu genereaza cresterea glicemiei in sange, ceea ce il face recomandabil diabeticilor.

Nu contine lactoza - Spre deosebire de laptele de vaca sau alte produse de origine animala, bautura de migdale nu contine lactoza, fiind ideal pentru vegani si pentru cei cu intoleranti sau alergici la lapte. Multe persoane sunt intolerante la zaharul din lapte (lactoza), neputand sa il digere complet. Lactoza nedigerata ajunge in colon unde este fermentata de bacteriile rezidente, ceea ce duce la gaze excesive, balonare, diaree si disconfort asociat.

Bautura de migdale imbogatita poate consolida oasele - Produsele lactate sunt o sursa bogata de calciu, in vreme ce migdalele sunt o sursa slaba. Pentru a face bautura de migdale asemanatora laptelui real, producatorii il imbogatesc adesea cu calciu. Astfel, o cama de bautura de migdale imbogatita poate contine pana la 50% din doza zilnica recomandata de calciu, in vreme ce laptele de vaca contine maxim 31% din aceasta. Calciul este esential pentru construirea si mentinerea oaselor, iar aportul adecvat reduce riscurile de osteoporoza, afectiuni asociate oaselor si fracturilor usoare. 

Reduce riscul bolilor de inima - Studiile arata ca un consum regulat de nuci si migdale este legat de un risc redus de boli ale inimii. Acest lucru se datoreaza continutului bogat de vitamina E si a grasimilor sanatoase. Bautura de migdale contine acid oleic care este legat de modificarile benefice ale lipidelor din sange. Un studiu realizat pe adulti sanatosi, a aratat ca un consum zilnic de 66 de grame de migdale, timp de sase saptamani, a redus nivelul colesterolului rau cu 6% si trigliceridele cu 14%, crescand colesterolul bun cu 6%. Aceste modificari benefice ale profilului lipidelor din sange sunt asociate cu un risc redus de boli de inima. Totodata, bautura de migdale este bogata in vitamina E si grasimi sanatoase, consumul regulat fiind benefic pentru inima.

Bautura imbogatita de migdale este bogata in vitamina D - Deficienta de vitamina D creste riscul aparitiei oaselor fragile, a oboselii si a slabiciunii musculare. Exista putine surse bune de vitamina D in alimentatie, de aceea s-a apelat la adaugarea acesteia intr-o serie de alimente, printre care si bautura de migdale. Astfel, o cana de bautura de migdale imbogatita poate contine 25% din doza zilnica recomandata de vitamina D, putand preveni deficientele acesteia in organism.

Bogata in vitamina E - Migdalele sunt bogate in vitamina E, 28 de grame asigurand 37% din doza zilnica recomandata. Prin urmare, bautura de migdale este o sursa naturala si sanatoasa de vitamina E, o cana de bautura de migdale asigura pana la 50% din necesarul zilnic. Pirn comparatie, laptele de vaca nu contin deloc vitamina E. Acesata este un puternic antioxidant, combate inflamatiile si stresul, ajuta la protejarea bolilor de inima si de cancer, si are efecte benefice asupra sanatatii oaselor si a ochilor. Mai mult, vitamina E este benefica pentru sanatatea creierului, imbunatatind performantele mentale si reducand riscul de Alzheimer sau incetinind evolutia sa.

Scazuta in fosfor si cu o cantitate moderata de potasiu - Persoanele cu boala renala cronica evita deseori laptele datorita continutului de fosfor si potasiu. Deoarece rinichii lor nu pot curata in mod corespunzator acesti nutrienti, exista riscul de a se acumula in sange. Prea mult fosfor in sange creste risul bolilor de inima, hiperparatiroidism si boli osoase. Totodata, prea mult potasiu creste riscul de ritm cardiac neregulat, atac de cord si deces. Laptele de vaca contine 233 mg de fosfor si 366 mg de potasiu pe cana, in timp ce aceeasi cantitate de bautura de migdale contine doar 20 mg fosfor si 160 mg potasiu. Atfel, bautura de migdale poate fi o alternativa potrivita pentru persoanele care vor sa reduca aportul de potasiu si fosfor din cauza bolilor renale.

Contraindicatii & Efecte Adverse

Pentru cei predispusi catre pietre la rinichi, se recomanda consumul de bautura de migdale in cantitati limitate. Acest lucru se datoreaza continutului de oxalat de calciu care este in general mai mare decat in bautura de migdale preparat acasa.

Deoarece bauturii de migdale ii lipsesc multi nutrienti, nu este potrivit ca inlocuitor al laptelui pentru sugari.

Cum introducem bautura de migdale in alimentatie

Bautura de migdale este foarte versatila. Se poate consuma ca atare, cu cereale, in smoothie-uri cu fructe, in cafea sau ceai, in supe, sosuri si pansamente pentru salate. Totodata se poate utiliza ca inlocuitor al laptelui de vaca in diverse retete de prajituri si dulciuri.

Incheiere

Bautura de migdale se remarca prin continutul mare de vitamina E, fiind benefica pentru sanatatea inimii, a pielii si a parului. Pe langa acest aspect, este un aliment care nu contine lactoza, extrem de versatil, care poate inlocui cu succes laptele de vaca, fiind recomandat veganilor si vegetarienilor.