Valori nutriţionale

Caju are un conţinut scăzut de fibre, însă este un tip de nucă bogată în carbohidraţi, având de asemenea o serie de vitamine, minerale şi antioxidanţi de care organismul are nevoie pentru a funcţiona cât mai bine.

Consumul de caju aduce un aport de vitamine importante precum vitaminele E, K şi B-6, dar şi de minerale cum sunt cupru, fosfor, zinc, magneziu, fier şi seleniu. Toate acestea sunt extrem de importante pentru că ajută funcţiile corpului.

Sistemul imunitar

Consumul de caju întăreşte sistemul imunitar. Pe lângă faptul că reprezintă o sursă importantă de cupru, caju este şi o sursă importantă de zinc, fără de care sistemul imunitar al organismului ar avea de suferit. Deficienţa de zinc afectează buna funcţionare a sistemului imunitar, deoarce acest mineral contribuie la dezvoltarea celulelor sistemului imunitar, la producerea de enzime antioxidante şi la activitatea regulatorilor sistemului imunitar. În urma multor studii care s-au făcut, a rezultat faptul că un consum optim de zinc este asociat cu un sistem imunitar mai sănătos.

Ajută inima

Datorită acizilor graşi conţinuţi de caju, nivelul colesterolului poate fi ţinut sub control de către cei care includ în dieta lor zilnică acest tip de nucă. Acest lucru înseamnă un grad mai scăzut de boli cardiovasculare, infarct sau accident vascular cerebral.

Ajută sistemul vascular

Atunci când caju face din dieta zilnică ajuta la prevenirea afecţiunilor sistemului imunitar. Caju este bogat în cupru, care joacă un rol important în eliminarea radicalilor liberi din organism. Deficienţa de cupru poate determina deficienţa de fier din care rezultă anemia. Acesta este motivul pentru care o dietă sănătoasă trebuie să conţină cantitatea optimă de cupru, iar nucile caju sunt o sursă excelentă.

Ajută sănătatea ochilor

Orele petrecute în faţa calculatorului, poluarea în exces şi stilul de viaţă în general pot afecta ochii care ajung să sufere de o serie de infecţii. Caju conţine un pigment antioxidant numit Zea Xanthin. Acest pigment este absorbit de retină formând un strat protector care apără ochii de efectele nocive ale razelor UV.

Sursă de antioxidanţi

Caju este o sursă importantă de antioxidanţi. Antioxidanţii compuşi extrem de importanţi, care pătrund în celulă, neutralizând efectul radicalilor liberi care distrug celulele. Unii dintre cei mai eficienţi antioxidanţi sunt vitaminele E şi K. Caju conţine aceste vitamine ajutând astfel organismul să combată daunele oxidative.

Sursă bogată de proteine

La fel ca toate nucile, caju este o sursă importantă de proteine. Proteinele se număra printre cei trei macronutrienti pe care corpul îi foloseşte pentru a avea energie şi de asemenea mai sunt importante pentru refacerea ţesutului muscular şi formarea de noi celule. În plus, consumul de proteine este important pentru a simţi senzaţia de saţietate şi nu a fi nevoie să mănânci între mese, ceea ce ajută la menţinerea unui regim alimentar sănătos.

Majoritatea nucilor sunt o sursă bună de proteine, însă caju este una dintre cele mai apreciate şi recomandate de nutriţionişti şi medici datorită unui profil nutriţional bine echilibrat. Aproximativ 16-18 nuci caju au 160 de calorii, 5 grame de proteine şi 13 grame de grăsimi. Aceste proporţii fac ca nucile caju să fie mai puţin bogate în calorii faţă de alte tipuri de nuci, precum nucile de macadamia. 

Sursă bogată de acizi graşi sănătoşi

Caju conţine grăsimi mononesatuare foarte sănătoase pentru inima, inclusiv acizii oleici și palmitoleici. Aceştia sunt acizi graşi esenţiali care se pare că au o influenţă pozitivă asupra scăderii nivelului de colesterol rău LDL şi creşterii nivelului de colesterol bun. Drept urmare, consumul de grăsimi mononesaturate din caju este asociat cu riscul scăzut de boli cardiovasculare.

Sursă bogată de fibre

Nucile caju sunt o sursă foarte bună de fibre. Organismul uman nu poate produce două tipuri de fibre de care are nevoie, şi anume acidul oleic şi acidul palmitic. Pentru că aceste fibre nu sunt produse de corpul nostru, trebuie consumate din altă parte, iar caju reprezintă cea mai bună sursă. Fibrele ajută la o mai bună digerare a hranei, ceea ce înseamnă pe de altă parte ca atunci când sunt consumate în exces poate apărea balonarea sau alte probleme intestinale. Consumul de nuci cum este şi caju ajuta la scăderea incidentelor unor boli digestive severe.

Susţin pierderea în greutate

Cei care consumă nuci în fiecare zi în cantităţi moderate pot slăbi mai uşor, decât cei care urmează diete de slăbire din care sunt excluse acestea. O serie de cercetări care s-au făcut au condus la concluzia potrivit căreia consumul de nuci nu are legătură cu creşterea în greutate şi chiar ajuta la menţinerea unei greutăţi optime. Un studiu făcut în 2017 a venit să reconfirme faptul că nucile ajută la menţinerea greutăţii, iar acest lucru se întâmplă datorită faptului că nucile ajută la senzaţia de saţietate şi contribuie la termogeneza, care reprezintă modalitatea de producere a căldurii în corp. Iar acest lucru stimulează metabolismul. 

Contraindicaţii şi riscuri

Caju conţine o cantitate mare de grăsimi, însă în mare parte acestea sunt grăsimi nesaturate, care sunt sănătoase atunci când sunt consumate cu moderaţie. Caju crud ar trebui însă evitat din cauza unei substanţe numite urushiol, care este toxică şi care poate provoca reacţii alergice pe piele, în anumite cazuri. Caju copt sau prăjit poate conţine cantităţi mari de sare şi grăsimi, ceea ce nu mai face ca acesta să fie o gustare foarte sănătoasă, din contră.

Persoanele care au alergie la nuci, ar trebui în acest caz să evite şi caju, din cauza alergenilor pe care îi conţine şi care pot provoca reacţii, inclusiv şoc anafilactic.

Surse

https://nuts.com/healthy-eating/benefits-of-cashews

https://www.healthline.com/health/are-cashews-good-for-you#weight-loss

https://food.ndtv.com/food-drinks/7-incredible-cashew-nut-benefits-from-heart-health-to-gorgeous-hair-1415221

https://www.medicalnewstoday.com/articles/309369

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=98